lørdag, mai 30, 2009

Flau over mitt eget land!

Jeg pleier stort sett å holde meg til interiør og familie på bloggen min, men ikke i dag. Jeg er irritert og trenger å slippe ut litt stim kan man si!

Om 7 dager skal venninnen min gifte seg med sin kjære. Jeg gleder meg med dem og kan nesten ikke vente til lørdag. Det er slik at min venninne møtte mannen sin i utlandet og det var "love at first sight". Etter uendelig mye pendling mellom Norge og ett land langt langt  borte, fikk mannen hennes (endelig)komme til Norge, og nå på lørdag skal de altså gifte seg, ha stort bryllup med masse gjester. Foreldrene hans og to søstre har billetter til Norge for å komme å feire bryllup.

Så kommer skåret i gleden. Lillesøster får i går AVSLAG på visumet. Hun får ikke komme i sin brors bryllup. Norge bestemmer faktisk at en lillesøster som har sin tale til brudeparet klar ikke kan komme og feire sin brors bryllup. Det er ingen grunn til å nekte henne. Hun har aldri gjort noe ulovlig, er såvidt fylt 18 år og har fast jobb i hjemlandet sitt. De har papirer som garanterer at de ikke skal bli i Norge etter bryllupet (og hvorfor i all verden skulle de ville være her når de har sine jobber, hjem og liv i ett annet land)

I dag er jeg  frustrert, flau, sint og skammer meg over å være norsk!


Christine

14 comments:

Hilde Heimdal sa...

Skjønner deg veldig godt!!

Hva er vitsen liksom.....terrorister får lov å bo her men valige folk kan ikke komme på besøk...hvor er logikken liksom??

Lov å være frustrert:)

Silver Sparkels sa...

Det er så typisk Norge. Skjønner godt at du er frustrert jeg!

Photo-Me-Life sa...

Ja det pleier være sånn, men å la folk få opphold i norge som kriminelle og terrorstyrt, det vil dem ha. Slike saker som dette engasjerer meg å gjør meg rasende forbannet! Det er sååå mange som ikke burde vært her som er her at hva i guds navn er det som stopper dem fra å slippe inn denne unge jenta i et bryllupp?

Camilla sa...

Det holder jeg med deg i!!

Anonym sa...

Holder med deg. Skriv et leserinlegg til avisene, Aftenposten er ofte interressert i saker som vedrører oss VANLIGE mennesker. Kanskje det til og med vil skje en endring, hvem vet. Media har STOR makt.

Lykke til!

tinemor sa...

Helt forferdelig tragisk!!!
Dette bør du skrive i avisen!!!
Sette fokus på dette!
Det er ikke første gang jeg hører denne problematikken.
Et ektepar vi kjenner hadde slike problemer, ofte.
Enden på visa er at de nå har pakket og forlatt alt i Norge og flyttet til Australia.
Der kan hennes familie besøke de fritt!
Tragisk at man må gå til slike skritt!!!

hvitstil.com/Christine sa...

Jeg vet. Noen burde skrive om dette i avisene. Hadde jeg vært flinkere med ord så skulle jeg ha gjort det selv!

Jeg mener og tror at han der Mulla har blitt kastet ut av Norge på papiret tusenvis av ganger, men han er her fortsatt, også har vi denne nydelige uskyldige jenta som ikke får komme i brorens bryllup! Helt JÆ.....! Hun har til og med et papir fra jobben sin hvor jobben garanterer for henne!!! Hva er det norge tror de er?????

Anonym sa...

Fryktelig! Helt forferdelig!!Skjønner godt at du er lei deg og frustrert over en slik behandling av gode venner. Men jeg kan trøste deg med at her er det flere som er flaue. Vi har Mullaher og ministere fra Thalibanregjeringer boende i landet vårt, sistnevnte riktignok utvist i går, men hvordan skal vi egentlig takle det når en lillesøster blir avvist fra sin brors bryllup?? Enig i at du må få dette frem i pressen. Men har det noen hensikt?? Følger spent med:-)
Orkideen må du aller helst ignorere. Da trives den best. Det er min erfaring.
Herlig blogg du har, og en overmåte herlig datter!!
Hilsen Birgit (uten blogg)

Monicas sa...

ja det der veit æ alt om...av og te e det umulig å skjønna hva myndighetne mener og vil...trist men sant. Om du stikker innom bloggen min, kan du se gaven til Celine som er underveis....om du ikke liker den, eller ikke passer, så send meg et vink, så ordner jeg noe annet...go pinse

Monicas sa...

åh så koselig....kaligrafi e arti...å konvoluttan tar sæ bedre ut...takk for komplimentet

Anonym sa...

Jeg føler med dere! Jeg opplever dette på kroppen daglig fordi jeg har valgt å leve livet mitt med en mann som kommer fra et land utenfor Europa. Jeg får ikke en gang be svigemor komme hit uten et papirhelvete og flere måneders saksbehandling. Vi værner om landet vårt på en veldig snodig måte, og hva får oss til å tro at landet vårt er så fantastisk at de som ønsker å besøke famile her kommer til å bli her?!?!?

Tomines hjem sa...

Fyrstekaka-fattigmann-gelekaka-vaffelkaka-gurokaka-daimkaka-tropiskaromakaka-banankaka-alleleilas-kaken-oreodreamkaka-og fromasjkaka tel han preben!! Velkommen!!! ( jeg ligger mest sannsynlig på soverommet når dere kommmer... ble sent i natt med baking!! hohoho *R..*

Klaffen sa...

Hmmm.skulle vel sagt ne fornuftig nå, men det ble vriet. "Her" I DRAMMEN HAR VI EN TERRORIST BOENDE, HAN skal UT - MEN ttt... Er det mulig tenker jeg???Blir lei meg, og føler meg dere alle... Go pinse vennen.Skal du på bloggtreff? klem

Little Cottage sa...

For en nydelig blogg du har og saa koselig at du viser bilder av lille Celine;- hun er bare helt nydelig!
Dette innlegget ditt er jeg veldig, veldig enig med deg, selv om jeg ikke lengre bor i Norge!
Det er et noksaa snodig land, mange ganger, og "snillismen" mot "hardbarka kjeltringer" blir observert med hoderisting utenfor landets grenser, mens det brukes byraakratinekt paa powertrip, overfor den "lille mann"....
Det rare er, at naar en er utflytta Nordmann, saa virker hjemlandet allikevel som en oase av velferd og likeverdt, i fht saa manges forskjellige levevilkaar og ulike samfunnsklasser som her i USA! Jeg har ett inderlig oenske at alle barn skulle faatt sjansen til aa vokse opp under samme vilkaar som de Norske!
Ha en fin helg og kos-kos til lille Celine :o)
- Sylvi